7.3.1 Příloha 1: Z judikatury
Z judikatury:
Nejvyšší správní soud, spis. zn. 3 Ads
148/2008, usnesení ze dne 13. července 2010
Uspokojení navrhovatele s postupem správního
orgánu
Správní orgán může uspokojit navrhovatele počínaje
zahájením řízení před soudem, a to do doby,
dokud soud nerozhodne. Pro sdělení správního
orgánu nejsou předepsány žádné zvláštní náležitosti.
Musí však z něho být patrné, co navrhuje
správní orgán učinit k uspokojení navrhovatele.
Správní orgán vydá nové rozhodnutí nebo opatření,
popř. provede jiný úkon.
Zákonem předvídaný postup je využitelný tehdy,
jsou-li splněny všechny podmínky řízení před
správním soudem, resp. neexistují-li neodstranitelné
překážky, pro které by bylo nutno návrh odmítnout
nebo zastavit řízení podle § 47 písm. a)
a c) SŘS; v takovém případě ustanovení § 62 SŘS aplikovat nelze.
Protože předmětem řízení disponuje navrhovatel,
vezme-li svůj návrh zpět, musí soud zastavit řízení.
Toto dispoziční oprávnění nemůže aktivita
správního orgánu ohrozit v žádném stadiu řízení.
Správní orgán může zvolit nabízený postup jen
tehdy, nezasáhne-li práva nebo povinnosti třetích
osob. Tam, kde byl v řízení jediný účastník, je situace
jednoduchá, těžší bude posuzovat případy,
kdy bylo ve správním řízení více účastníků.
U soudu se kolize s právy a povinnostmi dalších
osob může projevit především u osob zúčastněných
na řízení.
Oznámení vůči navrhovateli ze strany správního orgánu musí být učiněno v souladu s příslušnými
právními předpisy. Náležitosti vyjádření navrhovatele
se řídí ustanovením § 37 SŘS. Mělo by
být zřetelné, že navrhovateli jsou jasné jak důsledky
činnosti správního orgánu, tak i důsledky
následného postupu soudu.
Sdělí-li navrhovatel soudu, že je uspokojen, soud
řízení zastaví. Podle § 47 písm. b) SŘS je vyžadováno
plné uspokojení. "Uspokojení“ nebo "plné
uspokojení“ se nemusí vázat na všechny body
návrhu. Je představitelné, že navrhovatel bude
spokojen s postupem správního orgánu, i když
mu původně vytýkal i další pochybení, k jejichž
odstranění nedošlo. Podstatné je to, že sdělí-li
navrhovatel soudu, že je uspokojen, soud řízení
zastaví, aniž by zkoumal další okolnosti případu.
V tomto směru úprava soudního řádu správního
mění vzájemný vztah mezi objektivní a subjektivní
rovinou při posuzování uspokojení navrhovatele
oproti předchozí úpravě obsažené v občanském
soudním řádu. Dochází totiž k tomu, že
objektivní rovina (přezkoumání soudem) ustupuje
do pozadí a rozhodující je sdělení navrhovatele,
že je uspokojen.
Otázkou zůstává, jak posuzovat případy, kdy navrhovatel
projeví uspokojení, ale i v novém rozhodnutí
(opatření, úkonu) bude možno zpochybnit
zákonnost, případně zjistit porušení subjektivních
veřejných práv navrhovatele. Problém je,
zda i za této situace by soud s odkazem na projev
vůle navrhovatele řízení zastavil.
Nicméně podle ustanovení § 47 písm. b) SŘS
soud řízení usnesením zastaví, prohlásí-li navrhovatel,
že byl po podání návrhu postupem
správního orgánu plně uspokojen (§ 62), což nasvědčuje
spíše tomu, že rozhodujícím pro postup soudu podle § 62 odst. 4 věty první ve spojení
s § 47 písm. b) SŘS bude projev vůle navrhovatele
o tom, že byl uspokojen. Tato úprava je výrazem
dispoziční zásady, která znamená, že procesní
iniciativa je dána do rukou účastníků řízení,
nikoliv soudu nebo i jiných subjektů.
Znamená to, že iniciativu má ten, kdo uplatňuje
svůj vlastní právní zájem. Lze tedy shrnout, že
pro postup podle věty první § 62 odst. 4 SŘS je
rozhodující sdělení navrhovatele o tom, že je postupem
správního orgánu uspokojen, aniž by bylo
soudem cokoli dále ověřováno.
Soud řízení zastaví i tehdy, nevyjádří-li se takto
navrhovatel ve stanovené lhůtě, jestliže ze všech
okolností případu je zřejmé, že k jeho uspokojení
došlo (§ 62 odst. 4 věta druhá SŘS). Pod uvedené
pravidlo lze zcela jistě podřadit situaci, kdy
navrhovatel na výzvu soudu nereaguje. Po zmeškání
lhůty k vyjádření, kterou nelze podle výslovného
ustanovení prominout, je uloženo soudu,
aby sám zvážil, zda došlo k uspokojení navrhovatele.
Soud zde stojí v obtížné situaci, neboť
má k dispozici návrh obsahující námitky navrhovatele
proti rozhodnutí, opatření nebo jinému
úkonu správního orgánu a nové rozhodnutí
správního orgánu, k němuž však stanovisko navrhovatele
nezná.
Formulace "Soud řízení zastaví i tehdy, nevyjádří-
li se takto navrhovatel ve stanovené lhůtě, jestliže
ze všech okolností případu je zřejmé, že k jeho…