5.9.2 Příloha 2: Způsob ukončení řízení zahájeného z moci úřední, jestliže se nemění právní stav
Způsob ukončení řízení zahájeného z moci
úřední, jestliže se nemění právní stav
Ze závěru č. 68 ze zasedání poradního sboru ministra
vnitra ke správnímu řádu ze dne 16. 6. 2008:
Poradní sbor se zabýval dotazem ministerstva kultury,
jakým způsobem má být ukončeno řízení
o prohlášení věci za kulturní památku, zahájené
z moci úřední v případě, že ministerstvo neshledalo
pro prohlášení věci za kulturní památku důvody.
Při zkoumání výše uvedené otázky je třeba vycházet
z toho, že správní řízení musí být ukončeno
rozhodnutím, ať už rozhodnutím ve věci, nebo rozhodnutím,
které z procesních důvodů řízení ukončuje.
Přitom lze vycházet z toho, že správní řízení
končí teprve právní mocí rozhodnutí (usnesení
o zastavení řízení podle § 66 zákona č. 500/2004
Sb., správní řád, ve znění zákona č. 413/2005 Sb.,
je nutno považovat za zvláštní druh rozhodnutí,
kterým se rozhoduje o procesních otázkách, viz § 67 odst. 1 správního řádu).
Podle § 68 odst. 2 správního řádu rozhodnutí ve
věci obsahuje řešení otázky, která byla předmětem
správního řízení. V případě, že je řízení
ukončováno z procesních důvodů, obsahuje výroková
část vymezení těchto procesních důvodů
a též výrok o ukončení řízení. Z toho však nelze
dovodit, jakým způsobem má být ukončeno řízení
z moci úřední, kdy se nemění právní postavení
účastníků řízení.
Správní řád v § 9 a § 67 odst. 1 rozlišuje rozhodnutí
konstitutivní a deklaratorní, tedy rozhodnutí,
kterým se zakládá, mění nebo ruší právní stav…