dnes je 21.12.2024

Input:

5.8 Přerušení řízení

15.8.2006, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.8 Přerušení řízení

Mgr. Petra Vrábliková

§ 64, 65

Přerušení řízení je stav, kdy lhůty k provádění úkonů v řízení a především zákonná lhůta k vydání rozhodnutí neběží.

Institut přerušení řízení

Důležité
Přerušení řízení je však podle nové správní úpravy fakultativní, nepovinné. Správní orgán k němu přistoupí tehdy, má-li za to, že je potřebné. Funkcí přerušení řízení totiž není pouze to, že neběží lhůty pro vydání rozhodnutí, nýbrž může v mnoha případech být i stimulace účastníka k tomu, aby vykonal úkon, který není v pravomoci správního orgánu, nebo k němu dal podnět. Přerušení řízení, zvláště pak v řízení o žádosti, mu dává najevo, že bez jeho další aktivity v řízení nebude pokračováno. Přerušením řízení může být ale sledována i ochrana práv účastníka, například nemá-li procesně nezpůsobilý účastník v řízení zástupce, který by mohl chránit jeho práva v úkonech, které by mohly v řízení nastat, než mu takový zástupce (opatrovník) bude ustanoven. O přerušení řízení rozhoduje správní orgán usnesením, které se vyhotovuje v písemné formě a doručuje se všem účastníkům řízení. Proti usnesení je přípustné odvolání (které tradičně nemá odkladný účinek).

Přerušení řízení o žádosti

Důležité
V řízení o žádosti správní orgán může řízení přerušit:

Legislativa

  1. Současně z výzvou, kterou žadateli dal k odstranění vad žádosti podle § 45 odst. 1 správního řádu. V zásadě důvodem pro přerušení řízení by měly být pouze takové vady žádosti, které brání jejímu dalšímu projednání. Výzva sama není správním aktem a od usnesení o přerušení řízení by měla být oddělena. Řízení lze přerušit na dobu neurčitou, do uplynutí stanovené lhůty nebo explicite od doby, než účastník vady žádosti odstraní.

  2. Současně s výzvou k zaplacení správního poplatku, který je spojen s určitým úkonem v řízení a s určením lhůty k jeho zaplacení. I tam, kde zákon stanoví, že určitý úkon je zpoplatněn podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, a do doby, než bude oplatek zaplacen, správní orgán úkon neprovede, je přerušení z důvodu nezaplacení správního poplatku fakultativní. § 5 odst. 5 zákona o správních poplatcích totiž stanoví, že lhůty pro vydání rozhodnutí stanovení zvláštními právními předpisy neběží v době ode dne doručení výzvy nebo platebního výměru k zaplacení poplatku až do prokazatelného zaplacení poplatku. Přerušil-li správní orgán řízení z tohoto důvodu, pokračuje v něm poté, co je mu předložen doklad o zaplacení správního poplatku.

  3. Probíhá-li řízení o předběžné otázce nebo správní orgán

    1. dal k takovému řízení podnět správnímu orgánu nebo jinému orgánu veřejné moci, který je k rozhodnutí o předběžné otázce kompetentní (§ 57 odst. 1 písm. a/ správního řádu); v případech stanovených zvláštním zákonem takový podnět je povinen dát;

    2. vyzval účastníka nebo jinou osobu, aby podala žádost o zahájení řízení před příslušným orgánem (§ 57 odst. 1 písm. b) správního řádu), lze-li řízení o předběžné otázce zahájit jen na základě takové žádosti;

    3. je-li sám k řešení předběžné otázky příslušný, ale nelze o ní rozhodnout ve společném řízení, učiní úkon směřující k zahájení takového řízení (§ 57 odst. 4 správního řádu), zpravidla zahájí řízení z moci úřední;

    Za úkon správního orgánu se považuje i předání písemnosti k doručení (§ 19) a vyvěšení písemnosti na úřední desce.

    Předběžná otázka je takovou otázkou, na níž závisí výsledek řízení před správním orgánem, ale není z nějakého důvodu možné, aby si správní orgán o ní učinil úsudek sám (srv. § 57 a kap. 5/6 publikace). Přerušit řízení může správní orgán tehdy, jestliže řízení o předběžné otázce sám vyvolá (a to i zprostředkovaně).

  4. Do doby ustanovení opatrovníka procesně nezpůsobilému účastníkovi, nemá-li tento zákonného zástupce, nemůže-li v řízení za něj zákonný zástupce vystupovat,

Nahrávám...
Nahrávám...