3.5.3.2 Příloha 2
Mgr. Petra Vrábliková
Závěr č. 25 poradního sboru ministra vnitra ke správnímu
řádu – Nahlížení do spisu obsahujícího utajované informace
podle § 38 odst. 6 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád:
Účastník řízení nebo jeho zástupce může za podmínek § 38 odst. 6 správního řádu nahlížet do části spisu obsahující
utajované informace, pokud jí byl nebo bude prováděn důkaz.
Nahlédnutí do listiny obsahující utajovanou informaci
je možné jen v rozsahu informace, kterou byl nebo bude
důkaz proveden.
Nahlédnutí do části spisu obsahující utajovanou informaci,
i když jde o písemnost, kterou byl nebo bude prováděn důkaz,
lze s ohledem na ochranu veřejného zájmu odepřít, pokud
by v důsledku nahlédnutí mohlo v konkrétním případě
dojít k mimořádně vážné nebo vážné ujmě zájmům České
republiky, k ohrožení života či zdraví osob nebo k ohrožení
nebo vážnému narušení činnosti zpravodajských služeb nebo
policie.
Odůvodnění:

Podle § 38 odst. 6 správního řádu jsou z nahlížení
do spisu vyloučeny jeho části obsahující utajované
informace. S tím souvisí také § 17 odst. 3
správního řádu, podle kterého se z důvodu ochrany
utajovaných informací uchovávají písemnosti
obsahující tyto informace odděleně, stanoví-li
tak zvláštní zákon. Z toho lze dovodit, že správní
řád respektuje ochranu utajovaných informací,
která je obecně stanovena v zákoně č. 412/2005
Sb., o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní
způsobilosti.
Zvláštní režim zacházení s utajovanými informacemi
upravuje § 38 odst. 6 správního řádu. Z uvedeného vyplývá, že § 38 odst. 6 správního
řádu je zvláštním ustanovením upravujícím nakládání
s utajovanými informacemi ve vztahu
k zákonu o ochraně utajovaných informací, neboť
umožňuje účastníku řízení nebo jeho zástupci při
splnění podmínek (utajovanou informací byl proveden
důkaz, osoba nahlížející musí být poučena
o svých právech a povinnostech a o tomto poučení
byl sepsán protokol, nelze pořizovat kopie nebo
výpisy a další níže rozvedené podmínky) nahlížet
i do těch částí spisu, do nichž jinak nahlížet
nelze.
Právo účastníků řízení seznámit se a vyjádřit se
ke všem prováděným důkazům, které je zaručeno
v čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
a pro účely správního řízení blíže konkretizováno § 36 odst. 3 správního řádu, se pak dostává do
střetu s ochranou veřejného zájmu, kterým lze
v tomto případě rozumět ochranu utajovaných informací.
Konfliktem práva na informace s veřejným
zájmem na ochraně utajovaných skutečností
se zabýval také nález Ústavního soudu ČR vyhlášený
ve Sbírce zákonů pod číslem 105/2004.
V tomto nálezu bylo konstatováno, že utajování
informací je sice zásahem do základních práv
a svobod, jako je svoboda projevu nebo právo na
informace podle čl. 17 Listiny základních práv
a svobod, ale s ohledem na čl. 1 odst. 2 Ústavy
ČR je třeba dát přednost mezinárodněprávním
závazkům k utajování určitých informací, na jejichž utajení existuje veřejný zájem. Utajení určitých
informací není často pouze v zájmu České
republiky, ale také v zájmu dalších států a s ohledem
na tyto mezinárodněprávní veřejné zájmy
by tedy bylo možné prolomení práva na informace.
Analogicky by pak měla existovat také možnost
prolomení práva na vyjádření se ke všem
prováděným důkazům v řízení podle čl. 38 odst.
2 Listiny základních práv a svobod s ohledem na
čl. 17 odst. 4 Listiny a čl. 1 odst. 2 Ústavy ČR.
Správní orgán musí v konkrétním případě zvážit,
zda v dané věci převáží veřejný zájem na ochraně
utajovaných informací (chráněných zákonem č.
412/2005 Sb.), nebo právo účastníka řízení seznámit
se s částmi spisu, jimiž byl nebo bude
prováděn důkaz. Převáží-li veřejný zájem s ohledem
na čl. 1 odst. 2 Ústavy ČR a usnesením se
nahlédnutí do spisu odepře, musí být tato skutečnost
také náležitě odůvodněna. Určité vodítko lze
nalézt v § 63 odst. 8 a § 133 odst. 2 zákona
o ochraně utajovaných informací. Podle § 63 odst. 8 zákona o ochraně utajovaných informací
nelze v řízení před orgánem státu zprostit fyzickou
osobu povinnosti mlčenlivosti, pokud by tím
mohlo dojít k mimořádně vážné nebo vážné újmě
zájmům České…