3.1 Účastníci řízení
Mgr. Petra Vrábliková
§ 27, § 28
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy rozlišuje
správní řád účastníky na více skupin, v závislosti
na tom, v jaké míře se jich postup
správního úřadu týká nebo se týká jejich zájmů
či práv.
Hlavní účastníci
řízení
Zákon rozlišuje tzv. hlavní, esenciální, účastníky,
jimiž jsou podle ust. § 27 odst. 1:
-
v řízení o žádosti žadatel a další dotčené osoby,
na které se pro společenství práv nebo povinností
musí vztahovat rozhodnutí správního
orgánu;
Žadatelem je ten, kdo podal žádost o zahájení
řízení, u nějž se předpokládá jeho skončení
vydáním správního rozhodnutí (nebo aktu
rozhodnutí nahrazujícího, např. dokladu), jehož
výrok se týká návrhu v žádosti obsaženého,
tedy jímž se žádosti zcela nebo zčásti vyhoví nebo se taková žádost zamítne. Spolu
s ním jsou účastníky řízení o žádosti osoby,
které mají k předmětu řízení stejný vztah jako
žadatel (spoluvlastníci nemovitosti, o níž v řízení
jde, osoby, jimž spolu se žadatelem přísluší
nárok, např. na vyplacení dávky, k jejímuž
vyplacení směřuje žádost, apod.), takže
se výrok rozhodnutí, kterým se řízení končí,
vztahuje i k jejich právům, povinnostem nebo
právem chráněným zájmům. Zákonem použitý
termín "společenství“ nemá totožný obsah
jako v občanském právu, charakterizuje pouze
stejnou kvalitu vztahu dalších účastníků řízení
k předmětu řízení, jako je tomu u žadatele.
Omezit okruh účastníků pouze na žadatele lze
však jen tam, kde to stanoví zvláštní zákon
nebo kde jde výslovně pouze o práva a povinnosti
této osoby a nikoho jiného se vedené řízení
nemůže na jeho právech dotknout.
-
v řízení z moci úřední dotčené osoby, jimž má
rozhodnutí založit, změnit nebo zrušit právo
anebo povinnost nebo prohlásit, že právo nebo
povinnost mají anebo nemají. Obdobně jako
v případě první skupiny jsou hlavními
účastníky v řízení zahájeném z moci úřední ty
osoby, kterým má rozhodnutí, jímž se řízení
končí, založit, změnit nebo zrušit práva nebo
povinnosti nebo má tato práva či povinnosti
deklarovat (případně konstatovat jejich neexistenci).
V řízení exekučním (vykonávacím) je
hlavním účastníkem pouze povinný.
Takto definovaní účastníci mají největší zájem na
vedeném řízení a jeho výsledku a jejich procesní
práva jsou v řízení nejširší, v zásadě nejsou zákonem
nijak omezována.
Vedlejší účastníci
řízení
Druhou skupinou účastníků jsou účastníci tzv.
vedlejší nebo parciální, tedy další dotčené osoby,
pokud mohou být rozhodnutím přímo dotčeny ve
svých právech nebo povinnosti (§ 27 odst. 2 SŘ).
Zpravidla zde půjde o osoby, pro něž rozhodnutí
vydané ve správním řízení má bezprostřední vliv
na práva nebo povinnosti nabyté mimo toto řízení,
v nichž se změna projevuje. Pro účastenství
nepostačuje nepřímé nebo zprostředkované ovlivnění
jejich práv nebo povinností ani subjektivní
vjem o takovém ovlivnění, vliv vydaného správního
rozhodnutí musí být objektivně zjistitelný
a přímý (v podobě změny osobního statusu, majetkových,
rodinných nebo jiných poměrů). Vedlejší
účastníci správního řízení mají veškerá procesní
práva, s výjimkou těch práv, která jsou, slovy
zákona, ustanoveními správního řádu přiznaná
přímo pouze účastníkům podle § 27 odst. 1 správního
řádu, rozdíly v postavení obou skupin účastníků
se projevují pouze v několika ustanoveních
správního řádu:
-
V řízení zahájeném z moci úřední ustanoví
správní orgán opatrovníka hlavnímu účastníku,
jemuž se nepodařilo oznámit zahájení tohoto
řízení, vedlejšímu účastníku nikoliv.
-
Tam, kde v řízení jde o osobu, která není známa
nebo jíž se prokazatelně nedaří doručovat,
ustanoví správní orgán dle § 32 opatrovníka
pouze hlavním účastníkům (a to pouze těm,
jimž má být v řízení uložena povinnost nebo
odňato právo), ostatním účastníkům, tedy
i vedlejším, opatrovníka neustanovuje a doručuje
jim veřejnou vyhláškou [§ 32 odst. 2
písm. h), § 32 odst. 2 písm. d) a e) a odst. 3 správního řádu].
-
Účinky řízení zahájeného z moci úřední jsou
primárně vázány na doručení oznámení o zahájení správního řízení hlavnímu účastníku,
teprve podpůrně může správní orgán vázat tyto
účinky na doručení oznámení o zahájení řízení
účastníku vedlejšímu (§ 46 odst. 1 SŘ).
-
Nařídí-li správní orgán ústní jednání, pouze
hlavní účastník může podat návrh, aby ústní
jednání bylo veřejné, návrhy vedlejších účastníků
se správní orgán nezabývá (§ 49 odst. 3
SŘ).
-
V řízení vedeném z moci úřední může správní
orgán přerušit řízení na žádost kteréhokoliv
z účastníků, pouze pokud s tím všichni hlavní
účastníci souhlasí (§ 64 odst. 3 SŘ).
-
Ve výroku rozhodnutí musí být uvedeni všichni
hlavní účastníci. Vedlejší účastníky stačí do
textu rozhodnutí zahrnout jiným způsobem
(v hlavičce nebo rozdělovníku, na nějž hlavička
odkazuje) (§ 68 odst. 2 SŘ).
-
Usnesení, jímž nadřízený správní orgán rozhodl
o opatřeních proti nečinnosti se oznamuje
správním orgánům, jichž se týká,
a hlavním účastníkům. Vedlejším účastníkům
se oznamuje veřejnou vyhláškou (§ 80 odst. 6 SŘ).
-
Při opominutí doručení rozhodnutí správního
orgánu vedlejšímu účastníku může této podat
odvolání do třiceti dnů ode dne, kdy se o vydání
rozhodnutí dozvěděl, nejpozději však do
jednoho roku ode dne, kdy bylo rozhodnutí
oznámeno poslednímu…