dnes je 9.3.2025

Input:

11.1.7.3 Výsledky kontroly, odpovědnost a opravné prostředky

25.2.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.1.7.3 Výsledky kontroly, odpovědnost a opravné prostředky

prof. JUDr. Richard Pomahač, CSc.

Námitky

Nespokojenost kontrolované osoby s výsledky kontroly vtělenými do protokolu o kontrole se koncentruje v námitkách tvrdících, že kontrolní zjištění jsou nepřesná, neúplná, nepravdivá apod. Námitky lze podat pouze proti kontrolním zjištěním, nikoli proti jiným skutečnostem.

Námitky se podávají písemně, což zahrnuje též elektronickou formu. Musí z nich být zřejmé, proti kterému kontrolnímu zjištění směřují, a musejí obsahovat odůvodnění nesouhlasu s tímto kontrolním zjištěním. Na rozdíl od obecné úpravy podání dle § 37 správního řádu nelze podat námitky ústně do protokolu.

Účelem vyřizování námitek není vyřizování případných stížností na průběh kontroly či chování kontrolujících. K tomu slouží institut stížností, případně uplatnění náhrady škody způsobené nesprávným úředním postupem. Obsahem námitek však může být vedle jejich zdůvodnění také návrh na doplnění kontrolních zjištění, včetně podkladů, o něž se kontrolní zjištění opírají.

Námitky proti kontrolnímu zjištění uvedenému v protokolu o kontrole může kontrolovaná osoba podat kontrolnímu orgánu ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole, není-li stanovena v protokolu o kontrole lhůta delší. Obecná lhůta pro podání námitek tak v zásadě odpovídá lhůtě pro odvolání vůči správnímu rozhodnutí a měla by být už z tohoto důvodu přiměřenou lhůtou.

Řízení o námitkách

Řízení o námitkách není správním řízením a není završeno vydáním rozhodnutí, nýbrž vyřízením námitek kontrolujícím, případně vedoucím kontrolní skupiny anebo nadřízenou osobou kontrolujícího. Na vyřizování námitek se nicméně subsidiárně vztahuje správní řád, což je praktické zejména vzhledem k obecným ustanovením upravujícím doručování, základní zásady činnosti správních orgánů apod. Ta ustanovení správního řádu, jejichž aplikace není v případě kontroly žádoucí, jsou vyloučena existencí speciální právní úpravy kontrolního řádu.

Nevyhoví-li námitkám vedoucí kontrolní skupiny nebo kontrolující ve lhůtě 7 dnů ode dne jejich doručení, vyřídí je nadřízená osoba kontrolujícího ve lhůtě 30 dnů ode dne jejich doručení tak, že jim vyhoví, částečně vyhoví, nebo je zamítne. Ve zvlášť složitém případu se lhůta pro vyřízení námitek nadřízenou osobou kontrolujícího prodlužuje o 30 dnů. O tomto prodloužení lhůty nadřízená osoba kontrolujícího kontrolovanou osobu předem vyrozumí.

Námitky, z nichž není zřejmé, proti jakému kontrolnímu zjištění směřují, nebo námitky, u nichž chybí odůvodnění, nadřízená osoba kontrolujícího zamítne jako nedůvodné. Nadřízená osoba kontrolujícího zamítne také námitky podané opožděně nebo neoprávněnou osobou.

Kontrolní řád nepočítá s žádným opravným prostředkem proti vyřízení námitek, neboť samotný protokol o kontrole je pouze konstatováním určitého stavu, avšak následky, které toto konstatování vyvolá, jsou řešeny až v navazujících správních řízeních, v jejichž rámci jsou k dispozici též příslušné opravné prostředky.

Jestliže je do vyřízení námitek zahájeno s kontrolovanou osobou správní řízení o uložení sankce nebo opatření k nápravě v přímé souvislosti se skutečností obsaženou v protokolu o kontrole, lze se souhlasem nadřízené osoby kontrolujícího námitky vyřídit v rámci tohoto správního řízení.

Je-li ke správnímu řízení příslušný jiný správní orgán než kontrolní orgán, který kontrolu vykonal, lze se souhlasem nadřízené osoby kontrolujícího námitky předat tomuto správnímu orgánu. O předání námitek kontrolní orgán kontrolovanou osobu vyrozumí.

Jestliže je však správní řízení zahájeno v přímé souvislosti pouze s některými skutečnostmi obsaženými v protokolu o kontrole, které lze od ostatních skutečností v daném protokolu o kontrole oddělit, postupuje se takto pouze ohledně námitek týkajících se skutečností, k nimž je správní řízení zahájeno. Vyřízení námitek se uvede v odůvodnění rozhodnutí vydaného v rámci tohoto správního řízení.

Odpovědnost a správní delikty

Plnění povinností souvisejících s výkonem kontroly je primárně uloženo kontrolovaným osobám, zatímco poskytování potřebné součinnosti povinnou osobou je omezeno pouze na případy, kdy nelze tuto součinnost zajistit prostřednictvím kontrolované osoby.

Vymezení povinností kontrolované či povinné osoby je současně významné pro případné uložení pokuty, nejsou-li tyto povinnosti plněny.

Specifickou povinností kontrolované osoby realizovanou až po ukončení kontroly je podání informace o tom, zda byla zjednána náprava zjištěných nedostatků, resp. přijata příslušná opatření.

V prvních verzích návrhu kontrolního řádu se počítalo s tím, že neplnění povinností souvisejících s výkonem kontroly ze strany kontrolovaných a povinných osob bude sankcionováno jako pořádkový delikt. Platná verze kontrolního řádu však nakonec vychází z jiné konstrukce a zavádí skutkové podstaty přestupků a správních deliktů kontrolované a povinné osoby jakožto speciálních subjektů.

Objektem přestupků a správních deliktů kontrolované a povinné osoby je zájem na dosažení účelu kontroly, k němuž je třeba mimo jiné zejména poskytování součinnosti kontrolované nebo povinné osoby kontrolujícímu, a dále zájem na zajištění řádného a nerušeného průběhu kontroly.

Jestliže kontrolovaná osoba nevytvoří podmínky pro výkon kontroly, neumožní potřebnou součinnost kontrolujícímu k výkonu jeho oprávnění, nebo nepodá ve lhůtě určené kontrolujícím písemnou zprávu o odstranění nebo prevenci nedostatků zjištěných kontrolou, pokud o to kontrolující požádá, spáchá přestupek.

Povinná osoba spáchá přestupek tím, že neposkytne kontrolujícímu součinnost potřebnou k výkonu kontroly, nelze-li tuto součinnost zajistit prostřednictvím kontrolované osoby.

Nahrávám...
Nahrávám...