dnes je 14.11.2024

Input:

7.1.6 Lhůty

8.8.2007, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.1.6 Lhůty

Mgr. Petra Vrábliková

§ 96

Legislativa
Přezkumné řízení zahajuje příslušný správní orgán usnesením podle § 46 odst. 1 správního řádu, oznámení o zahájení řízení však již účastníkům nezasílá, neboť je jim doručováno usnesení samo. Tím není dotčena povinnost správního orgánu vyrozumět ve lhůtě třiceti dnů od obdržení podnětu osobu, která k jeho zahájení dala podnět, o tom, jak s podnětem naložil.

Usnesení o zahájení přezkumného řízení lze vydat nejdéle do dvou měsíců ode dne, kdy se příslušný správní orgán o důvodu zahájení přezkumného řízení dozvěděl. Počátek běhu lhůty je stanoven nejistě, je vázán na zjištění správního orgánu, bez ohledu na jeho původ, proto se i s touto skutečností (tedy splněním stanovené lhůty) musí správní orgán v odůvodnění usnesení vypořádat.

O důvodu zahájení přezkumného řízení se správní orgán může dozvědět:

  • přímo z podnětu účastníka řízení, třetí osoby nebo jiného správního orgánu (případně i jiného státního orgánu nebo organizace, která nevykonává správní činnost), informace je obsažena v podnětu a lhůta začíná běžet dnem doručení podnětu příslušnému správnímu orgánu; taková situace však bude spíše výjimkou z pravidla než pravidlem, většinou teprve na základě podnětu bude správní orgán skutečně zjišťovat, zda zde důvod zahájení řízení je a skutečnosti v podnětu uvedené si ověřovat;

  • z výsledků předběžného šetření, které správní orgán provedl, informace může být obsažena v podání vysvětlení, zjištěna z obsahu zaslaného spisu nebo jiné dokumentace, zjištěna z komunikace mezi správními orgány, lhůta pak začíná běžet ode dne, kdy správní orgán skutečně informaci nabyl (od doručení spisu nebo jiné dokumentace, ode dne, kdy bylo podáno vysvětlení), nikoliv od okamžiku, kdy ji vyhodnotil jako podstatnou;

  • z kontrolní činnosti své nebo jiného správního orgánu – v prvém případě je počátek lhůty vázán ke dni, v němž správní orgán informaci zjistil, není vázána na závěry (ukončení) kontroly nebo vypracování protokolu nebo záznamu z kontroly, v druhém případě je vázána na to, kdy ke kontrole příslušný správní orgán takové skutečnosti sdělí správnímu orgánu příslušnému k vedení přezkumného řízení.

Správní úřad jako celek

Znovu je třeba zde připomenout, že správní řád pod pojmem "správní orgán“ vnímá příslušný správní úřad jako celek, zjištění nabytá jedním z jeho odborů automaticky považuje za zjištění správního orgánu, i když toto zjištění je rozhodné pro činnost, v daném případě šetření nebo zahájení přezkumného řízení, jiného odboru tohoto úřadu. Vzájemná informovanost a tedy i povinnost jednotlivých úředních osob přemýšlet v širších souvislostech než těch, které se týkají pouze jim svěřené pravomoci, je tak nezbytná.

Lhůta pro zahájení přezkumného řízení

Subjektivní dvouměsíční lhůta pro zahájení přezkumného

Nahrávám...
Nahrávám...