dnes je 14.11.2024

Input:

11.1.5.2.15 Užití ustanovení § 80 správního řádu a ochrana proti nečinnosti

1.7.2013, , Zdroj: Verlag Dashöfer

11.1.5.2.15 Užití ustanovení § 80 správního řádu a ochrana proti nečinnosti

JUDr. Lenka Tušerová

Ustanovení § 20 odst. 4 ZInf mimo jiné stanoví, že při postupu podle zákona o svobodném přístupu k informacím se (subsidiárně) použijí ustanovení o ochraně před nečinností.

Ustanovení o ochraně před nečinností

Použití § 80 správního řádu přichází v úvahu především při nečinnosti odvolacího orgánu, tzn. v situaci, kdy žadatel nesouhlasí s rozhodnutím povinného subjektu, jímž mu nebyla příslušná informace poskytnuta, a podá proti němu odvolání, o kterém však není rozhodnuto v zákonem stanovené lhůtě 15 dnů. Do jisté míry lze uvažovat rovněž o opatření proti nečinnosti v řízení o stížnosti, zejména pokud jde o stížnost podle § 16a odst. 1 písm. a) a d) ZInf. Opatření proti nečinnosti přitom nadřízený správní orgán učiní z moci úřední, jakmile se o něm dozví (§ 80 odst. 1 správního řádu).

Vzhledem ke skutečnosti, že významnou část povinných subjektů představují územní samosprávné celky, tj. obce a kraje a jejich orgány, považujeme za nezbytné připomenout, že možnosti nadřízeného orgánu učinit z moci úřední opatření proti nečinnosti orgánů obcí a krajů podle § 80 odst. 4 správního řádu jsou z tohoto důvodu značně limitovány.

Oprávnění nadřízeného správního orgánu

Legislativa
a) Nadřízený správní orgán může dát příkaz nečinnému správnímu orgánu, aby ve stanovené lhůtě vydal rozhodnutí o odvolání (§ 80 odst. 4 písm. a) správního řádu).
Jestliže se jedná o poskytnutí informace v oblasti přenesené působnosti obcí a krajů lze takový příkaz uplatnit. Naproti tomu je problematické jeho použití, jedná-li se o informace v oblasti samostatné působnosti obcí a krajů, zejména pokud jde o vynutitelnost jeho uskutečnění.

b) Opatření spočívající v převzetí věci a vydání rozhodnutí nadřízeným orgánem namísto nečinného správního orgánu (§ 80 odst. 4 písm. b) správního řádu).
Zatímco u shora citovaného opatření jsme v případě samostatné působností obcí a krajů hovořili o jeho problematické vynutitelnosti, opatření spočívající v převzetí věci nelze vůči orgánům územních samosprávných celků při výkonu samostatné působnosti (tj. jedná-li se o poskytnutí informace v oblasti samostatné působnosti obcí a krajů) vůbec použít (viz výslovný zákaz v § 80 odst. 5 správního řádu).
Toto opatření nadřízený orgán zřejmě nebude moci často použít ani v případě, že se jedná o poskytnutí informace z oblasti přenesené působnosti obcí a krajů. Povedou ho k tomu zejména praktické důvody, neboť k vydání rozhodnutí o odvolání a stížnosti nebude mít dostatek podkladů týkajících se požadované informace.

c) Opatření spočívající v pověření jiného správního orgánu ve svém správním obvodu vedením řízení (§ 80 odst. 4 písm. c) správního řádu). O použití této formy opatření nadřízeného orgánu pokud jde o poskytnutí informace v oblasti samostatné působnosti obcí a krajů platí totéž, co bylo uvedeno výše (s odkazem na § 80 odst. 5 správního řádu).

d) Opatření spočívající v možnosti přiměřeně prodloužit zákonnou lhůtu pro vydání rozhodnutí, lze-li důvodně předpokládat, že správní orgán v prodloužené lhůtě vydá rozhodnutí ve věci, a je-li takový postup pro účastníky výhodnější (§ 80 odst. 4 písm. d)

Nahrávám...
Nahrávám...