1.3.1 Zásada zákonnosti
Mgr. Ing. Lenka Bursíková
Ustanovení § 2 odst. 1 SŘ zakotvuje základní zásadu vycházející z požadavku vázanosti veřejné správy právem (zákonem). Jedná se o zásadu legality neboli zákonnosti či právnosti. Její podstata vychází z požadavků materiálního právního státu, jak jsou obsaženy v příslušných ustanoveních čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod a čl. 2 odst. 3 Ústavy. Důvodová zpráva tuto základní zásadu označuje jako nejdůležitější. Z hlediska systematiky správního řádu je uvedena na prvním místě. Zmíněnou zásadou je vázána veškerá činnost veřejné správy. Zásada zákonnosti nejenže určuje podmínky, meze a způsoby uplatnění výkonu veřejné správy navenek, ale také představuje základ pro uplatnění dalších zásad, neboť je to právě zákon, který je obsahuje. Významné postavení zásady legality vychází z toho, že je základem pro realizaci dalších zásad, protože jsou obsaženy výslovně ve správním řádu, tedy v zákoně. Zákon určuje jejich obsah, způsob uplatnění a závaznost.
Povinnost postupovat v souladu s právními předpisy
Správnímu orgánu je uložena zákonná povinnost postupovat v souladu s právními předpisy, což je legislativní zkratka pro zákony, ostatní právní předpisy, jakož i mezinárodní smlouvy, které jsou součástí právního řádu.
Mezinárodní smlouvy
Jako pozitivum § 2 odst. 1 lze zmínit výslovný odkaz správního řádu na recipované mezinárodní smlouvy s tím, že je třeba postupovat s možností využití jejich aplikační přednosti. Kde se ve správním řádu mluví o zákoně, rozumí se tím též mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. Pokud zákon stanoví něco jiného než mezinárodní smlouva, použije se mezinárodní smlouva. Správní orgány musejí, i když to na první pohled není zrovna nejzřetelnější, vyhledávat a pečlivě zkoumat, zda určitou otázkou, kterou momentálně posuzují, nemá v předmětu úpravy také mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu. Povinnost postupovat v případě rozporu zákona s mezinárodní smlouvou právě podle mezinárodní smlouvy je vyústěním faktu, že Česká republika dodržuje závazky, které pro ni vyplývají z mezinárodního práva (srov. čl. 1 odst. 2 Ústavy).
Ostatní právní předpisy
Zásadu zákonnosti nelze chápat tak, že se vztahuje pouze na zákony (jak by snad z názvu této zásady mohlo být patrné) a mezinárodní smlouvy. Tento (zužující) výklad znemožňuje dodatek "ostatní právní předpisy". Zmíněnými ostatními právními předpisy se rozumějí další (nejčastěji) prováděcí právní předpisy, které nemají právní sílu zákona, přičemž se jedná o právní předpisy, které jsou vydány především ústředními správními úřady (ministerstvy) či orgány územních samosprávných celků.
Správní orgán je při výkonu veřejné správy vázán nejen zákonem (případně mezinárodní smlouvou), ale i dalšími (ostatními) právními předpisy. Správní orgán je proto povinen aplikovat kupř. nařízení vlády, právní předpisy (vyhlášky) ministerstev a jiných správních úřadů či orgánů územní…